13 februari 2025
PERSBERICHT | BRON: Stichting DOEN - Download hier het persbericht (PDF)
Vijf ondernemers hebben in de Fair Future Challenge van Stichting DOEN een geldprijs van 100.000 euro gewonnen. Het gaat om: Cooloo uit Wanssum, Goodoo uit Amsterdam, Jafix.com uit Breda, Monkeys By The Sea uit Bergen op Zoom en The Lekker Company uit Utrecht. Uit maar liefst 758 inzendingen werd hun duurzame product of dienst door de jury geprezen en als winnaar uitgeroepen.
Tijdens de Product Fair op het kantoor van Stichting DOEN en de Postcode Loterij presenteerden vandaag 20 uiteenlopende finalisten hun producten en diensten aan een waardevol publiek van onder meer investeerders, inkopers en pers. Aan het eind van de fair kwam de Fair Future Challenge tot de ontknoping en werden de vijf geldprijzen van 100.000 euro uitgereikt.
Idriss Nor, directeur Participaties van Stichting DOEN licht toe: “Alle 20 finalisten hebben mij verrast met hun producten en diensten. Hoe verschillend ook, zij maken allen een positieve impact op mens en milieu. Daarmee zijn zij voor consumenten de betere keuze. Hopelijk heeft de Fair Future Challenge de 20 finalisten in de schijnwerpers gezet en gaan zij op de consumentenmarkt het verschil maken. De vijf winnaars feliciteer ik van harte met hun geldprijs van 100.000 euro.”
De jury heeft alle 20 finalisten beoordeeld en gekeken naar de potentie van de producten en diensten op de consumentenmarkt. Uiteindelijk kwamen zij tot deze vijf winnaars:
Cooloo - Ricco Fiorito (circulair commercieel directeur) - Wanssum
Cooloo ontwikkelt circulaire meubels en interieurprojecten met restmaterialen zoals leer, kurk en jeans. Met hun Endless Life® technologie maken ze hergebruik en renovatie eenvoudig voor meubels, wanden en vloeren.
Goodoo - Roderick Verplanken (CEO) – Amsterdam
Romig, fruitig en volledig plantaardig. Goodoo bewijst dat ijs ook duurzaam kan zijn. Zonder toegevoegde suikers, maar met verrassende smaken en ingrediënten zoals cashewnoten en banaan. Een bewuste keuze voor de toekomst, zonder concessies aan smaak.
Jafix.com - Sieds Wijnja (directeur/eigenaar) - Breda
Repareren wordt toegankelijk en eenvoudig met Jafix. Of het nu gaat om een lekkende kraan, kapotte kleding of een fiets, dit platform helpt mensen zelf aan de slag te gaan met foto’s, video’s en stappenplannen. Lukt het niet? Dan staat chat-assistent Handige Harry klaar of wordt een reparateur gevonden.
Monkeys By The Sea - Thijs Wullems (head of the tribe) – Bergen op Zoom
Een duurzame toekomst begint in de oceaan. Monkeys By The Sea ontwikkelt plantaardige visvervangers zoals tonijnsalade, vissticks en garnalen. Ze gebruiken hiervoor duurzame ingrediënten zoals zeewater uit de Oosterschelde, oesterzwammen en micro-algen, zonder soja of palmolie.
The Lekker Company - Dewi van de Waeter (eigenaar) – Utrecht
The Lekker Company ontwikkelt eenvoudige, duurzame en bewuste huidverzorging zonder ingewikkelde etiketten of onnodige toevoegingen. Hun huidverzorging is 100% vegan en dierproefvrij, met ingrediënten zoals biologische kokosolie en koolzaadwas.
Alles wat wij met elkaar consumeren heeft grote impact op mens en milieu. Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij en de VriendenLoterij, wil ondernemers met een duurzaam en/of sociaal consumentenproduct of -dienst een steuntje in de rug geven. Daarom organiseerde Stichting DOEN de Fair Future Challenge. Deze nieuwe challenge is bedoeld om Nederlandse startups en scale-ups een boost te geven en hen te helpen het verschil te maken op de consumentenmarkt.
Meer informatie over de Fair Future Challenge is te vinden op: www.fairfuturechallenge.nl
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie:
Informatie finalisten en beeldmateriaal
Meer informatie over de finalisten en beeldmateriaal is te vinden op de website van de Fair Future Challenge.
Voor meer informatie of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met:
Stichting DOEN Selma Hetharia E: communicatie@selmahetharia.nl T: 06 3813 7311
Volg de Fair Future Challenge via de kanalen van Stichting DOEN op LinkedIn, Instagram en YouTube.
Over Stichting DOEN
Stichting DOEN steunt als fonds van de Postcode Loterij en VriendenLoterij vernieuwende initiatieven van duurzame, sociale en creatieve voorlopers. DOEN geeft hen een vliegende start zodat zij anderen kunnen inspireren en kunnen laten zien dat verandering mogelijk is. Stichting DOEN verleent financiële steun (subsidies, leningen en investeringskapitaal), verbindt de voorlopers die zij steunt aan elkaar en aan relevante experts en netwerken, en biedt hen een communicatieplatform voor een relevant publiek.
Kijk voor meer informatie op: doen.nl
Ondernemers met een duurzaam of sociaal product of dienst voor consumenten, die in de startup- of scale-up fase zitten. Bekijk alle Criteria in de Uitleg van de Challenge.
Duurzaam betekent dat je product of dienst goed is voor het milieu, bijvoorbeeld door hernieuwbare materialen te gebruiken, te recyclen, of energie te besparen.
Dit zijn producten of diensten die helpen bij sociale gelijkheid, goede arbeidsomstandigheden, of gemeenschappen ondersteunen.
Hoe meer positieve impact je maakt of wil maken, hoe beter, maar je kunt ook meedoen als je product of dienst alleen duurzaam of alleen sociaal is.
Na 3 december 2024, als de aanmelding sluit, kiest de organisatie 20 finalisten: de Top 20. Op 27 januari wordt deze Top 20 geïnterviewd door Stichting DOEN en beoordeeld door de Jury. Op 13 februari 2025 worden tijdens de Product Fair de 5 winnaars bekendgemaakt.
Deelname is gratis.
Gefeliciteerd! Je hoort dit uiterlijk op 21 januari. Je wordt dan uitgenodigd voor een online selectiegesprek op 27 januari en voor de fysieke Product Fair op 13 februari 2025 in Amsterdam. Bovendien maak je kans om een van de vijf winnaars van €100.000,- te worden.
Dit is een speciaal evenement in Amsterdam waar je je product kunt laten zien aan de juryleden, inkopers en andere relevante mensen uit de retailwereld. Aan het eind van de Product Fair worden de vijf winnaars bekendgemaakt.
Ja, dat mag, zolang je product of dienst voldoet aan de Fair Future Challenge. En zolang je bedrijf sinds 16 oktober 2023 géén financiering ontvangen heeft van, en géén lopende contractrelatie (anders dan als leverancier) heeft met Stichting DOEN, DOEN Participaties, VriendenLoterijFonds, Postcode Loterij Buurtfonds, de Nationale Postcode Loterij en/of de VriendenLoterij.
Nee, de €100.000 mag je vrij besteden om je bedrijf verder te laten groeien.
Nee, ook als je niet wint, kan Stichting DOEN jouw inzending bekijken en je mogelijk verder ondersteunen.
Aanmelden kan helaas niet meer, de inschrijfperiode voor de editie 2024-2025 heeft inmiddels de deadline van 3 december 2024, 17:00 bereikt. Let op: een succesvolle aanmelding (om in aanmerking te komen voor de prijzen) bestaat uit twee rondes: als je aan de Criteria-check in Ronde 1 voldoet, is je aanmelding pas compleet als je ook het formulier van Ronde 2 compleet hebt ingevuld.
Stichting DOEN is het fonds van de Postcode Loterij en VriendenLoterij en financiert vernieuwende initiatieven van duurzame, sociale en creatieve voorlopers en geeft deze een vliegende start. Zo kunnen zij anderen inspireren en laten zien dat verandering mogelijk is. Stichting DOEN verleent financiële steun (subsidies, leningen en investeringskapitaaal), verbindt de voorlopers die zij steunt en biedt hen een communicatieplatform voor een relevant publiek. Bezoek www.doen.nl voor meer informatie.
Impact Hub Amsterdam, partner van de Fair Future Challenge, begeleidt bedrijven bij het ontwikkelen van duurzame innovaties. Ze helpen grote en kleine organisaties met het verduurzamen van producten, processen en bedrijfsmodellen via open innovatie, gerichte programma’s en een wereldwijd netwerk van start-ups en experts. Impact Hub Amsterdam zet zich in om de Fair Future Challenge mede vorm te geven en de beste deelnemers te vinden.
Bij deelname aan de Fair Future Challenge moet je een account aanmaken bij Starthubs omdat dit platform ons helpt om het proces efficiënt te organiseren. Met een account kun je eenvoudig je inzending indienen en je voortgang bijhouden. Bovendien zorgt het ervoor dat jouw gegevens veilig worden opgeslagen en beheerd, en dat je updates en belangrijke informatie rondom de challenge ontvangt.
Heb je vragen over deze challenge die je niet in de FAQ hebt kunnen terugvinden? Vul dan het formulier in, dan komen we snel bij je terug! Voor overige vragen die niet gerelateerd zijn aan deze challenge verwijzen we je naar de website van Stichting DOEN.
Mediakit
Wil je de challenge delen op jouw kanalen? Maak dan gebruik van ons tekst- en beeldmateriaal.